Kategorie ZŠ
Žákyně a žáci ZŠ Englišova v Opavě se rozhodli natočit dokumentární film, který by zachytil tři školní roky ovlivněné pandemií Covid-19. Snímek ukazuje zásadní okamžiky koronavirové doby, které provázely kluky a holky od první až do třetí třídy. Natáčení zahrnovalo situace spjaté s dodržováním hygienických opatření a s distanční výukou.
Porota na filmu ocenila, že má dlouhodobý dopad a zachycuje autentický pohled dětí na složité období pandemie. Je to výpověď doby, která zaskočila celý svět, a děti se s ní musely vypořádat po svém. Zároveň slouží jako memento pro budoucí generace, otevírá důležité téma pro rodiče a přináší kvalitní zpracování. Film přispívá ke stmelení společnosti, posiluje socializaci a usazuje hodnoty. Vyprávění o jejich zážitcích oslovilo jak diváky v České republice, tak i v zahraničí.
Třináctiletá Johanka Kabátová z Bechyně se rozhodla vyrovnat s kritikou na svůj vzhled, a proto své zážitky s komentáři ztvárnila umělecky. Umístila je na keramický talíř, který nejenže funguje jako jídelní nádoba, ale i jako terapeutická pomůcka. Johanka doufá, že konfrontací s vlastními nejistotami přiměje kritiku, aby ztratila na své síle.
Porotě se na Johančině projektu líbí jeho zajímavé a originální zpracování. Věnuje se velice aktuálnímu tématu stigmatizace a otevírá tak k němu důležitou a potřebnou diskuzi. Její autentičnost pak slouží jako vzor pro ostatní. Autorka aktivně hledá cesty, jak s problémem pracovat a jak ho řešit. Kromě toho, že projekt oslovuje svojí estetičností a výtvarnou stránkou, dokáže velmi citlivě popsat pocity spojené s daným tématem, což je významné zejména v „citlivém“ věku nejmladší generace.
Žákyně a žáci ze Základní školy Přerov a ZUŠ Bedřicha Kozánka spojili síly nad projektem „Svět není černobílý“, jehož cílem bylo zkrášlit vyloučenou lokalitu v blízkosti nádraží v Přerově a zároveň prostřednictvím malby na zeď odbourat předsudky, které ve společnosti často panují ve spojitosti s romskou menšinou.
Porotu nadchlo propojení mezi dvěma skupinami dětí, které se bez předsudků spojily a zaměřily na vyloučenou lokalitu. Dobrá práce s veřejným prostorem a aktivní zapojení komunity byly klíčovými faktory úspěchu. Projekt má potenciál pokračovat v šíření myšlenky a přesahovat do dalších oblastí. Porota také ocenila, že žáci byli aktivně zapojeni do celkové realizace zahrnující získání grantu, plánování projektu, prezentaci i samotnou realizaci.
Kategorie SŠ
Volné uskupení aktivních studentů a studentek z města Karviná má jasný cíl: dát příležitost mladým lidem ve městě k seberealizaci a k uskutečňování různorodých projektů. Organizují vlastní akce pro karvinskou veřejnost nebo se dalšími aktivitami zapojují do projektů města. V poslední době je čím dál více trápí environmentální problematika, na kterou se chtějí v budoucích letech více zaměřit.
Porotě se na projektu líbí velká aktivita a zapálení tolika mladých lidí v místě, kde žijí. Oceňuje nejen, že společně spolupracují napříč několika místními školami, ale i jejich zapojení do dalších tuzemských či zahraničních projektů. Mají široký záběr, pořádají úklidové akce, charitativní sbírky či nejrůznější společenské a kulturní akce pro seniory.
Studentky Karlínské obchodní akademie, Eliška Černá a Petra Jenčková, uspořádaly workshop na téma domácího násilí pro své spolužáky a vyučující. Jejich cílem bylo představit fakta a možné způsoby, jak této problematice čelit. Workshop začal krátkou představovací částí následovanou prezentací a ukázkovou situací reflektující příběhy studentek.
Porota na tomto projektu považuje za obdivuhodné, že studentky měly vlastní iniciativu, a především odvahu sdílet svou osobní zkušenost s tak těžkým tématem se svými vrstevníky. Prevence domácího násilí je v naší společnosti velice aktuální a důležitá. Dívky si workshop velice dobře promyslely a poctivě připravily. Spolupráce s psycholožkou přispěla k odbornému zpracování tématu a posílila tak hodnotu celé akce. Porota také akcentovala, že v aktivitách chtějí pokračovat a zaměřit se na další cílovou skupinu.
Šimon, student Hořického gymnázia, se rozhodl podstoupit pětiměsíční digitální detox a natočit o tom dokumentární film s cílem upozornit na vliv sociálních sítí a jejich dopady na psychické zdraví mládeže. Oslovil dobrovolníky a dobrovolnice, především z řad vrstevníků, a prostřednictvím jejich výpovědí zdokumentoval pocity účastníků během tohoto experimentu.
Porota vybrala Šimonův projekt do finále díky jeho zaměření na aktuální a velice důležité téma duševního zdraví u mladých lidí. Je na něm vidět obrovský kus práce a je výrazem vlastní iniciativy autora. Schopnost nadchnout a zapojit spolužáky se stala klíčovým prvkem. Projekt stále aktivně probíhá, Šimon se snímkem navštěvuje další školy a snaží se podněcovat diskuzi o negativních dopadech sociálních sítích především u svých vrstevníků.
Kategorie do 30 let
Iniciativa byla založena v roce 2022 Petrem Bandou, který se snaží zvyšovat občanskou angažovanost mladých Romů a zjednodušovat politiku pro mladé. Využívá k tomu rozhovory s mladými lidmi i politiky, workshopy nebo nejrůznější infografiky. Iniciativa se rozrostla na sedm členů a v poslední době se věnovala, mimo jiné, i tématu voleb do Evropského parlamentu.
Porota ocenila tuto iniciativu za zvyšování občanské angažovanosti nejen u mladých Romů, ale i u mladých lidí obecně. Zabývají se klíčovými tématy, jako je postavení romské menšiny, zvyšování informovanosti mezi Romy a boj s dezinformacemi a politickou angažovaností. Projekt má obrovský potenciál významně zvýšit politickou a občanskou gramotnost uvnitř romské komunity.
Víra v barvách duhy je online audiovizuální projekt mladého studenta FAMU Tobiáše Frýdla. Ten se snaží srozumitelnou, a přitom fundovanou formou představit široké veřejnosti vstřícný a otevřený pohled různých představitelů a představitelek českých církví na LGBTQ+ témata. Natočil s nimi sedm videí, prostřednictvím kterých boří zaryté představy o „křesťanském“ pohledu na tuto problematiku.
Porota na tomto projektu cení vlastní iniciativu, zapojení zástupců církve a získání jejich podpory například v případě manželství pro všechny. Projekt posiluje důvěru, otevřenost k různým životním stylům, dialog a toleranci ve společnosti. Iniciativa tak působí jako tmelící síla, která nesoudí, ale naopak spojuje dva odlišné světy. Zároveň LGBTQ+ témata, ale i víru samotnou popularizuje a zviditelňuje ve veřejném prostoru.
Romana Kubecová se rozhodla založit podcast zaměřený na rozhovory s lidmi, kteří si nesou nějaké trauma z dětství a nebojí se o tom mluvit. Jako pedagožka a vychovatelka v domově mládeže má s těmito těžkými tématy bohaté zkušenosti a snaží se tyto informace šířit dál prostřednictvím sociálních sítí. Cílem projektu je poskytovat prostor pro sdílení osobních příběhů a vzdělávat veřejnost v psychologických aspektech výchovy.
Porota projekt vyzdvihla především díky jeho silnému zaměření na práva dětí a otevírání často tabuizovaných témat, jako je domácí násilí nebo život s drogově závislým rodičem. Moderátorka dává svým hostům hlas a její profesionální a citlivý přístup umožňuje obětem v bezpečném prostředí sdílet své příběhy. Zároveň je to způsob, který jim může pomoci vyrovnat se s traumaty a lépe přijmout jejich složitou minulost.